Z dniem 18 lipca 2014 r. wejdzie w życie ustawa o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych (Dz. U. z 2014 r. poz. 498).
Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji przygotowało ją wspólnie z partnerami społecznymi. Nowa regulacja wprowadza elektroniczną formę zgłaszania zbiórek oraz ich publikację na specjalnie utworzonym w tym celu portalu internetowym. Najistotniejsza jest jednak zmiana polegająca na scentralizowaniu procesu i obsłudze zgłoszeń wyłącznie w Ministerstwie Administracji i Cyfryzacji.
Należy zauważyć, iż efektywne wdrożenie nowych przepisów zapewnić może jedynie odpowiednie przygotowanie, w tym przekazanie właściwych i pomocnych informacji urzędnikom, którzy dotychczas zajmowali się wydawaniem pozwoleń na zbiórki publiczne.
Najważniejsze z wprowadzanych zmian to:
1) Obsługa zgłoszeń zbiórek publicznych będzie prowadzona wyłącznie w Ministerstwie Administracji i Cyfryzacji;
2) Pozwolenia na zbiórki publiczne zastąpione zostaną zgłoszeniem zbiórki publicznej – decyzje wydawane przez różne organy administracji zostaną zastąpione zgłoszeniem, dane ze zgłoszenia będą zamieszczane na portalu www.zbiorki.gov.pl;
3) Zgłoszenie, aktualizację danych, sprawozdanie będzie można wysłać elektronicznie, z wykorzystaniem gotowych formularzy, z użyciem profilu zaufanego ePUAP albo bezpiecznego podpisu elektronicznego oraz w formie tradycyjnej (papierowej);
4) Wszystkie informacje dotyczące zbiórek będą dostępne na portalu www.zbiorki.gov.pl;
5) Zbiórki elektroniczne (np. przelewy na rachunek bankowy, wpłaty online, wysyłanie sms’ów) można będzie prowadzić bez dodatkowych formalności - nowa ustawa dotyczy wyłącznie zbiórek organizowanych bezpośrednio w miejscach publicznych;
6) Obniżone zostaną koszty związane z organizacją zbiórek publicznych - zniesiona zostanie opłata skarbowa dla organizatorów zbiórek oraz obowiązek publikacji sprawozdań w prasie.
Dodatkowe informacje o nowej ustawie można znaleźć na stronie internetowej Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji: www.mac.gov.pl.