QR Icon

W piątek, 9 sierpnia w sali sesyjnej UMWM odbyło się uroczyste podpisanie listów intencyjnych wspierających dalszą realizację projektu Małopolski Tele-Anioł. W spotkaniu udział wzięła Marta Malec-Lech z zarządu województwa.

Małopolski Tele-Anioł wspiera osoby najbardziej potrzebujące w naszym województwie, które z powodu wieku, choroby lub niepełnosprawności potrzebują pomocy. Zapewnia realną opiekę między innymi dzięki opasce bezpieczeństwa. Jest lekka i łatwa w obsłudze i przede wszystkim ratuje życie

– podkreśliła Marta Malec-Lech z zarządu województwa.

Małopolski Tele-Anioł to nie tylko opaska, ale także pomoc w domu dla najbardziej potrzebujących – osób samotnych i tych, którym rodzina nie może zapewnić opieki. Projekt Małopolski Tele-Anioł, to największe przedsięwzięcie tego typu w Polsce. Całkowity koszt projektu to ponad 38 mln zł, z czego blisko 32,5 mln zł stanowią środki unijne z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020.

Listy intencyjne podpisali przedstawiciele 31 gmin i 6 powiatów w tym Gmina Raba Wyżna gdzie w imieniu Wójta list został podpisany przez kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej Danutę Lemiszkę, która dołącza do 94 gmin, które dotychczas zadeklarowały współpracę związaną z realizacją projektów w ubiegłym roku.

Głównym celem projektu jest poprawa jakości życia osób niesamodzielnych poprzez realizację działań na rzecz rozwoju usług opiekuńczych i sąsiedzkich w miejscu zamieszkania oraz usług wykorzystujących nowoczesne technologie informacyjno-komunikacyjne, które umożliwią osobom niesamodzielnym jak najdłuższe bezpieczne pozostanie w ich środowisku. Małopolski Tele-Anioł  zapewnia realną opiekę między innymi dzięki opasce bezpieczeństwa, która jest lekka i łatwa w obsłudze i przede wszystkim ratuje życie.

Szczegółowe informacje o projekcie można uzyskać na stronie projektu www.malopolska.pl/teleaniol. Informacji o projekcie jak również pomocy w zgłoszeniu do udziału w projekcie udzielają pracownicy socjalni Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Rabie Wyżnej.

W ramach projektu:

  • funkcjonuje Centrum Teleopieki – zapewniające wszystkim uczestnikom możliwość całodobowego przekazania informacji o potrzebie wezwania pomocy w przypadku zagrożenia życia, zdrowia lub bezpieczeństwa,
  • wsparcie w postaci usług opiekuńczych oraz sąsiedzkich usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania (przydzielanych w zależności od potrzeb i stopnia niesamodzielności) otrzyma 3 216 uczestników.

W projekcie zaplanowano również szkolenia dla opiekunów oraz sąsiadów w zakresie świadczenia usług opiekuńczych.

Jak działa system teleopieki?

  • Podopieczny nosi niewielkie urządzenie na nadgarstku. Jest ono wyposażone w guzik umożliwiający wezwanie pomocy oraz kartę SIM, co pozwala działać urządzeniu jak telefon.
  • Wciśnięcie guzika powoduje natychmiastowe połączenie się z Centrum Teleopieki. Bez względu na porę dnia lub nocy w Centrum na pierwszej linii czekają wykwalifikowani ratownicy medyczni. W godzinach dziennych pracuje także psycholog oraz asystenci teleopieki.
  • System teleopieki automatycznie identyfikuje podopiecznego i wyświetla ratownikowi cyfrową katę podopiecznego z najważniejszymi informacjami o osobie łączącej sie z telecentrum.
  • Wykwalifikowany pracownik ocenia sytuację i podejmuje działania odpowiednie do zgłoszonego problemu, np. zawiadamia osoby podane do kontaktu, udziela porady, wzywa odpowiednie służby ratunkowe. Pozostaje w kontakcie do momentu udzielenia pomocy lub rozwiązania problemu.

Usługi opiekuńcze i sąsiedzkie usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania.

Z 10 000 osób niesamodzielnych włączonych do projektu – 3 216 uczestników (w zależności od potrzeb i stopnia niesamodzielności) skorzysta z usług opiekuńczych (1 608 osób) lub sąsiedzkich usług opiekuńczych (1 608 osób) świadczonych w miejscu zamieszkania.

USŁUGI OPIEKUŃCZE

  • Dostępne w ramach projektu usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania mogą być świadczone nawet przez  okres 12 miesięcyw wymiarze (średnio) 20 godzin dla osoby na miesiąc.
  • Zasadność przyznania usług opiekuńczych określona zostanie podczas oceny sytuacji materialno-życiowej osoby niesamodzielnej. Po przyznaniu usług opiekuńczych zostaną one przedstawione w Indywidualnym Planie Wsparcia i Opieki z uwzględnieniem szczególnych potrzeb każdego uczestnika projektu.
  • Zakres usług opiekuńczych świadczonych w miejscu zamieszkania obejmuje m.in.: pomoc w zaspokajaniu codziennych potrzeb życiowych, opiekę higieniczną, a także zapewnienie kontaktów z otoczeniem.

SĄSIEDZKIE USŁUGI OPIEKUŃCZE

  • Sąsiedzkie usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania to wspieranie osoby niesamodzielnej i pomoc w podstawowych, codziennych czynnościach domowych i życiowych, w szczególności: pomoc w dokonywaniu zakupów podstawowych artykułów, pomoc w przygotowywaniu posiłków, pomoc w wykonywaniu prac porządkowych w domu/mieszkaniu, pomoc w praniu odzieży i bielizny, pomoc w uiszczaniu opłat, w dotarciu do lekarzy, placówek i urzędów, w tym kontaktowanie się w sprawach urzędowych w imieniu osoby objętej usługą, towarzyszenie na spacerach, informowanie rodziny lub właściwych służb o pogorszeniu stanu zdrowia lub sytuacjach kryzysowych, odwiedziny w szpitalu.
  • Zasadność przyznania sąsiedzkich usług opiekuńczych określona zostanie podczas oceny sytuacji materialno-życiowej osoby niesamodzielnej, a zakres opisany w Indywidualnym Planie Wsparcia i Opieki przygotowanym dla każdego uczestnika projektu.
  • Usługi te mogą być przyznane nawet na okres 12 miesięcyw wymiarze (średnio) 20 godzin dla osoby na miesiąc.,

Kto może skorzystać z usług Małopolskiego Tele-Anioła?

MINIMALNE WARUNKI UDZIAŁU W PROJEKCIE (kryteria włączenia)

Osoby, które chcą uczestniczyć w projekcie muszą spełniać łącznie poniższe kryteria:

  • mieszkać i przebywać na terenie województwa małopolskiego oraz
  • być osobą niesamodzielną, która ze względu na wiek, stan zdrowia lub niepełnosprawność wymaga opieki lub wsparcia w związku z niemożnością samodzielnego wykonywania co najmniej jednej z podstawowych czynności dnia codziennego (np. samodzielne robienie zakupów, przygotowywanie i spożywanie posiłków, sprzątanie, poruszanie się, wychodzenie z domu, ubieranie i rozbieranie, higiena osobista, itp.).

KRYTERIA PERMIUJĄCE (preferowane)

Osoby z grupy preferowanej do objęcia wsparciem będą włączane do projektu w pierwszej kolejności. W procesie rekrutacji przewidziano dodatkowe punkty dla osób z grup preferowanych tj.:

Wsparcie w pierwszej kolejności udzielane będzie także osobom, które nie korzystają z pomocy w ramach istniejącego systemu pomocy społecznej. W odniesieniu do osób korzystających z tego systemu, kierowane do nich wsparcie będzie komplementarne do dotychczasowego.

Usługi opiekuńcze i sąsiedzkie usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania mogą być przyznane osobie niesamodzielnej i przysługują:

  • osobie samotnej w rozumieniu art. 6 pkt 9 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, która jest pozbawiona takiej pomocy mimo wykorzystania własnych uprawnień, zasobów i możliwości;
  • osobie samotnie gospodarującej w rozumieniu art. 6 pkt 10 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. pomocy społecznej, gdy wspólnie niezamieszkujący małżonek, wstępni, zstępni nie mogą takiej pomocy zapewnić, wykorzystując swe uprawnienia, zasoby i możliwości;
  • osobie w rodzinie, gdy rodzina nie może, z uzasadnionej przyczyny, zapewnić odpowiedniej pomocy wykorzystując swe uprawnienia, zasoby i możliwości;

Rekrutacja.

https://www.malopolska.pl/teleaniol/rekrutacja

Urząd Gminy Raba Wyżna

Dane Adresowe:

34-721 Raba Wyżna 41
Telefon Centrala UG:
Tel.: +48 18 269 12 50
Fax:  +48 18 269 12 51

Elektroniczna Skrzynka Podawcza

NIP: 735-10-44-417
REGON: 000551970

Godziny pracy

poniedziałek - piątek        7:45 - 15:45

Gmina Raba Wyżna

Kod terytorialny :  1211112
NIP: 735-285-48-45
REGON: 491892647